Long tail v.s. Short tail keywords

door | 11 mrt2022, 2022 | SEO | 0 Reacties

Long tail v.s. Short tail keywords. Misschien heb je er al het een en ander over gelezen, misschien is dit de eerste keer dat je er informatie over zoekt. Hoe dan ook, in deze blog vertel ik je alles over de verschillen tussen deze zoekwoorden en hoe jij hier slim gebruik van kunt maken om meer bezoekers naar je website te trekken.

Wat zijn long tail v.s. short tail keywords?

Heb je geen idee waar we het tot nu toe over hebben? Geeft niet. In de volgende subkopjes leg ik je alles stap voor stap uit.

Keywords

Met keywords bedoelen we zoektermen in Google. Zoektermen (of keywords) is wat iemand letterlijk typt in de zoekbalk van Google. Zoek jij bijvoorbeeld een bakker in de buurt van Nijmegen en je typt ‘Bakker Nijmegen’ in in de zoekbalk dan is ‘Bakker Nijmegen’ het keyword. Een keyword kan bestaan uit meerdere woorden en moet als één geheel gezien worden.

Als SEO specialist (of als jij je bezig wil houden met SEO) is het belangrijk om te weten welke woorden mensen gebruiken in de zoekbalk van Google. Hier pas jij namelijk je blogs en landingspagina’s op aan zodat ze eerder bij jouw website uitkomen.

Short tail keywords

Short tail keywords zijn zoektermen van 1 of 2 woorden. Bijvoorbeeld: ‘Bakker Nijmegen’ of gewoon ‘Bakker’. Short tail keywords hebben vaak een hoger volume. Dat wil zeggen dat er meer mensen op zoeken. Het betekent echter ook dat er meer bedrijven zullen zijn die naar boven komen in Google’s zoekresultaten wat het moeilijker maakt omhoog naar boven te komen in de zoekresultaten.

Long tail keywords

Long tail keywords zijn zoektermen van 3 of meer woorden. Dit maakt de zoekopdracht specifieker. Bijvoorbeeld: ‘Biologische bakker Nijmegen’ maar ook ‘Bakker in Nijmegen’ of ‘Bakker in Nijmegen-oost”. Het zoekvolume op long tail keywords is lager dan op short tail keywords maar het is wel makkelijk om hier hoger in de zoekresultaten te verschijnen.

Het verschil tussen long tail v.s. short tail keywords in zoekresultaten

Waarom moet ik het verschil tussen long tail en short tail weten?

Wanneer je aan de slag gaat met SEO kun je ervoor kiezen nieuwe landingspagina’s te maken, je oude te verbeteren of te beginnen met blogs. Hiervoor is het belangrijk dat je zicht hebt op welke zoekwoorden je tackelen. Het liefst wil je natuurlijk zoveel mogelijk nieuwe bezoekers op je website. Daarvoor gebruik je SEO immers. Een logische denkwijze zou zijn om te zeggen dat je op short tail keywords wil ranken, deze hebben namelijk een hoger volume.

Toch is dit zeker niet altijd het geval. Het is namelijk veel en veel moeilijker om hier een goede positie op te krijgen. Je bent namelijk vast niet de enige ‘Bakker’ in Nederland of zelfs in Nijmegen. En een goede positie is wat je wil!Volgens onderzoek van MarketingFacts krijgt het eerste zoekresultaat van Google namelijk meer dan 36% van alle kliks. In totaal krijgen de top 3 resultaten meer dan 55% van alle traffic op het totale zoekvolume.

Dat betekent dat je met een hoge plek in de zoekresultaten het grootste percentage van het totale zoekvolume krijgt. Hierdoor zijn long tail tail keywords vaak interessanter. Zeker als je pas net begint met SEO.

Hoe kom ik aan goede long tail keywords

Vaak is het makkelijk te bedenken wat short tail keywords zijn die aansluiten bij je business. Denk aan ‘Bakker’, ‘Schoenen’, ‘Werkkleding kopen’, ‘Tuinier inhuren’, ‘Jampotten schoonmaken’. Het kan echter lastiger zijn om interessante long tail keywords te vinden. Ik gebruik hier zelf vaak de gratis versie van Answer The Public voor.

Op Answer The Public vul je jouw short tail keywords in en deze tool maakt hier interessante long tail keywords van. Dat ziet er als volgt uit:

Wil je meer weten over Answer The Public en hoe je deze tool inzet? Lees ook Starten met SEO voor meer uitleg!

Long tail v.s. Short tail keywords voorbeelden

Long tail v.s. Short tail keywords voorbeelden
Bij deze een aantal voorbeelden van short tail keywords die ik heb omgetovert tot een long tail keyword:

Short tail: iPhone
Long tail: Tweedehands iPhone 11 pro

Short tail: Laptophoes
Long tail: Lederen hoes voor je laptop

Short tail: Recepten
Long tail: Snelle recepten voor doordeweek

Short tail: Keywords
Long tail: Short tail v.s. long tail keywords

Ik wil meer bezoekers (en klanten)!

SEO is mooie strategie om meer bezoekers naar je website te trekken. Genoeg kans om ze vervolgens te overtuigen om klant te worden dus. SEO is nog een relatief nieuwe marketingstrategie. Er zijn enorm veel sectoren en bedrijven die hier überhaupt nog geen gebruik van maken (of weten dat het bestaat). Genoeg reden dus om hiermee aan de slag te gaan. Kom je er niet uit? Neem vooral contact met me op. Ik help je graag verder.

Over Schreurs Teksten

Online scoren kan lastig zijn. SEO is breed en er zijn veel stappen die je kunt ondernemen om meer bezoekers naar je site te trekken. Als Copywriter en SEO specialist help ik bedrijven strategisch te bloggen. Dat wil zeggen dat ik onderwerpen kies die interessant zijn voor jouw business en deze schrijf om voor jou meer bezoekers en dus klanten te genereren. Benieuwd naar de mogelijkheden?

Lees verder tussen mijn blogs of neem contact op voor de mogelijkheden. Je kunt zelfs een gratis webscan aanvragen via het contactformulier hier beneden. Je ontvangt van mij dan een overzicht van de kansen voor jouw website en hoe je deze kunt benutten!

foto van Stef Schreurs in Nijmegen

Hoi! Ik ben Stef.

Zoek jij nog tips & tricks om je online marketing een boost te geven? Dan ben je hier aan het juiste adres. Deze blog is bedoeld voor ZZP’ers of MKB-ondernemers die meer uit hun online kanalen willen halen. 

Ik help je graag.

In mijn blogs probeer ik je praktische tips mee te geven, zonder al te veel lastige begrippen. Zo blijft het voor jou lekker behapbaar en voor mij makkelijk typen. Kom je er zelf niet uit? Stuur me gerust een mailtje en vraag vrijblijvend advies.