Starten met SEO

door | 17 jan2022, 2022 | SEO | 0 Reacties

Jij wil starten met SEO voor je onderneming. Dat is mooi! Met SEO kun jij namelijk heel wat extra bezoekers naar je website trekken. Voor je start wil ik je graag de volgende praktische tips en adviezen meegeven. Laten we er samen induiken!

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Of ‘je website beter laten scoren in Google’ om het helemaal simpel te houden. Met SEO zorg je ervoor dat je website als eerste naar boven komt in de zoekresultaten van Google. Hierdoor krijgt jouw website dus meer bezoekers, bijna iedereen klikt namelijk op het 1e, 2e of 3e zoekresultaat.

Wil jij nog meer weten over SEO voordat je zelf aan de slag gaat? Lees hier meer over SEO.

Wat wil je bereiken met SEO?

Voor je gaat starten met SEO is het belangrijk om voor jezelf duidelijk te maken wat je precies wil bereiken. Meer bezoekers. Nee, dat is niet het goede antwoord. Natúúúúrlijk wil jij meer bezoekers naar je website trekken. De vraag is, wat moeten deze bezoekers doen op je website.

  1. Een product kopen.
  2. Contact opnemen voor een dienst.
  3. Wil je ze doorsturen naar een andere website (affiliate marketing).
  4. Inschrijven voor een goed doel.
  5. Een handtekening achterlaten voor een maatschappelijk probleem.

Het kan allemaal. Belangrijk is dat je voor jezelf duidelijk hebt wat bezoekers op je website moeten doen. Meer bezoekers naar je website trekken met landingspagina’s en blogs is één ding. Het converteren (tot je gewenste actie over laten gaan) van je bezoekers is heel iets anders.

Zo kun je bijvoorbeeld een hartstikke SEO proof blog schrijven over friet, frikandellen en kroketten, die maandelijks door honderden mensen gelezen wordt, als er aan het einde van het jaar geen nieuwe mensen bij jou in de snackbar zijn geweest heb je er niks aan gehad.

Wat ik wil zeggen is: Denk goed na waar je verbeteringen gaat maken. Start met het verbeteren van productomschrijvingen en bestaande landingspagina’s voordat je nieuwe content gaat maken. Zo weet je zeker dat nieuwe bezoekers ook overtuigd zullen raken van jouw product.

Benieuwd hoe jij het meeste impact kunt maken? Vraag nu een gratis seo-webscan aan!

Meteen een strategie aanhouden als je start met SEO?

Zoals bij elke vorm van (online) marketing behaal je betere resultaten als je strategisch te werk gaat. Het is zeker aan te raden om met regelmaat te posten of om te werken met vooraf bepaalde thema’s, toch kan het lastig zijn om een heel plan te bedenken, terwijl je nog geen idee hebt hoeveel tijd je dit allemaal gaat kosten of wat je allemaal kunt en moet gaan doen.

Mijn tip! Als je het allemaal zelf gaat doen, begin klein. Hoewel ik met plezier blogs voor al mijn klanten schrijf, voelt het wat droger om het voor mezelf te doen. Misschien heb je hetzelfde met social-media. Je begint met grote plannen; 3x per week posten op 3 verschillende platforms! Maar na een tijdje of gewoon tijdens drukke weken laat je dit hele idee zonder al teveel moeite los. Oeps, alweer 2 weken niks online gezet.

Maak het dragelijk voor jezelf, zeker als je niet zoveel van schrijven houdt! Het is beter om 1x per maand een onderwerp uit te zoeken wat je leuk vindt (en zoek technisch-interessant is, maar daar komen we nog wel op) en daarover te schrijven dan jezelf dwingen 2x per een artikel te plaatsen en het na 3 maanden opgeven omdat je geen resultaat ziet.

SEO is een echte lange termijn strategie. Het kan wel 6 maanden tot 1 jaar duren voordat je een grote verandering in je resultaten ziet.

Deze tools helpen je te starten met SEO

Goede tools maken het leven makkelijk. Zeker wat SEO betreft. Maak gebruik van een van de volgende tools (of het liefst zelfs allemaal) om betere resultaten voor jouw website te halen. Denk je nu; “help ik snap nog helemaal niet wat we gaan doen” blijf nog even hangen en lees de volgende tools, daarna vertel ik je stap voor stap hoe jij start met SEO en hoe je jouw eerste SEO-geoptimaliseerde pagina’s maakt en online zet!

Ubersuggest

Ubersuggest is mijn meest gebruikte tool voor SEO. Als jij wil starten met SEO kan ik een abonnement zeker aanraden. Met Ubersuggest kun jij rankings van bepaalde zoektermen tracken. Een koppeling maken naar je Google Analytics, zodat je real-time je bezoekersaantallen in kunt zien. Je kunt onderzoeken welke zoekwoorden interessant zijn om over te schrijven en hoeveel volume dit zoekwoord heeft en daarnaast geeft Ubersuggest je handige, gepersonaliseerde tips en inzichten die helpen om jouw SEO doelen te bereiken.

Je kunt er ook voor kiezen alleen de gratis versie van Ubersuggest te gebruiken. Hierin kun je ook inzicht krijgen in het zoekvolume (aantal keer dat op een zoekterm gezocht wordt) voor bepaalde zoekwoorden. Daarnaast zie je ook SD staan, dit staat voor SEO Difficulty (dat wil zeggen hoe moeilijk het is om voor die zoekterm hoog te scoren).

Tip: als je net start met SEO kun je je het beste richten op zoektermen (keywords) van een SD lager dan 30.
De zoekwoorden tool van Ubersuggest ziet er als volgt uit:

resultaten van zoekwoordenonderzoek in Ubersuggest

Answer The Public

Benieuwd waar mensen nog meer naar zoeken in combinatie met het zoekwoord waar jij voor wil scoren? Answer The Public maakt zoekt combinaties van jouw zoekterm en andere zoektermen of vragen die mensen rondom dit onderwerp stellen. Zo krijg je verwante zoekwoorden of termen die jij in je artikel kunt gebruiken. De tool van Answer The Public geeft je bijvoorbeeld de volgende resultaten:

Ik heb hier ‘jampotten steriliseren’ ingevuld. Let wel, er staan soms ook wat ‘vreemde’ resultaten tussen die je er zelf uit moet filteren. “Waar kan ik me laten steriliseren” hoort zeker niet thuis in je blog over jampotten! Ik hoop eigenlijk ook dat deze extra uitleg overbodig was 😉

Wil je meer weten over zoekwoorden? In de blog Long tail v.s. Short tail zoekwoorden vertel ik je alles over het verschil tussen deze zoektermen.

Yoast SEO WordPress plugin

De Yoast SEO plugin is gemakkelijk te installeren op elke WordPress website. Deze plugin doet wat we noemen een ‘on-page’ analyse. Ik gebruik het eigenlijk alleen om de puntjes op de ‘i’ te zetten. Wanneer jij een pagina upload kun je via deze plugin invullen voor welke zoekterm je de pagina hebt geschreven en wat er nog beter kan.

De plugin is best uitgebreid maar makkelijk in gebruik. Voor elk advies wat je krijgt heb je optie om te klikken op: “what is this and how do i fix it?” Dit brengt je naar een artikel van Yoast waarin ze uitleg geven over hetgeen wat je moet verbeteren of aanpassen. – Kan bijna niet misgaan dus!

Installeer de plugin binnen een minuutje op je website met deze video:

Stappenplan om te starten SEO

Alrighty, we hebben even kort de basis doorgenomen. Aan de hand van bovenstaande tools en een concreet voorbeeld ga ik je nu uitleggen hoe jij stap voor stap je eerste SEO-proof blog of landingspagina schrijft.

  1. Stel je verkoopt jampotten, je wil weten waar mensen nog meer naar zoeken in combinatie met jampotten én waar je dus mogelijk nieuwe bezoekers mee naar je website trekt. Open Ubersuggest en vul ‘jampotten’ in.
  2. Ubersuggest toont je verschillende zoekterm-combinaties rondom ‘jampotten’. Voor starters raad ik aan om te kiezen voor zoektermen met een SD lager dan 30. In dit geval dus: ‘jampotten steriliseren’. Dit wordt het hoofdonderwerp van je blog/landingspagina.
  3. Om te bepalen welke sub-onderwerpen er aan bod moeten komen kijk ik eerst altijd naar logische vragen rondom dit onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan: Hoe moet je een jampot steriliseren? Wat kun je met een gesteriliseerde jampot? etc. Deze vragen schrijf je op.
  4. Vervolgens ga je naar Answer The Public. Hier vul je ‘jampotten steriliseren’ in. Zoals je bij bovenstaand voorbeeld hebt kunnen zien krijg je hier een hoop andere vragen rondom deze zoekterm bij zoals: ‘Hoe lang lang jampotten steriliseren’ maar ook ‘jampotten steriliseren in de oven’ en ‘jampotten steriliseren in de magnetron’. Dit zijn allemaal sub-vragen die jij op je pagina kunt beantwoorden of kunt toelichten.
  5. Kijk wat er nu scoort op Google, dat is gelukkig heel simpel. Ga naar Google en zoek op ‘jampotten steriliseren’. Kijk naar de eerste 3 resultaten. Zijn er nog subonderwerpen die je niet hebt opgeschreven? Neem deze mee als je denkt dat ze waardevol zijn voor je artikel.
  6. Kies een titel voor je artikel, verwerk hier je hoofdonderwerp in.
  7. Gebruik je sub-onderwerpen als subkopjes (h2) voor je artikel, eindig met een subkopje dat over jouw bedrijf/product of dienst gaat. Pimp je kopjes wel even, maak bijvoorbeeld van ‘jampotten steriliseren in de magnetron’ -> ‘Hoe kun je jampotten steriliseren in de magnetron?’
  8. Om even het jampotten voorbeeld aan te houden zou je nu zoiets als dit moeten hebben:
9. Het enige wat je nu nog moet doen is de juiste informatie onder het juiste kopje typen. Zoek een paar passende afbeeldingen en/of video’s en je artikel kan online!

10. Upload je artikel op je WordPress website en maak gebruik van de Yoast Plugin. Onderaan de WordPress builder kun je de ‘main keyphrase’ invullen. Hier typ je het hoofdonderwerp van je artikel in, in ons voorbeeld ‘jampotten steriliseren’. 

11. Kijk welke aanpassingen de Yoast plugin je voorschrijft, voeg deze door en plaats je pagina online!

Starten met SEO: alles zelf doen of toch uitbesteden?

Is het jou gelukt om een eerste SEO-proof pagina online te zetten, of kwam je er niet helemaal uit? SEO is tijdsintensief en er komt een hoop bij kijken! Ik heb in dit artikel geprobeerd om het simpel en praktisch te houden maar er zijn nog een hoop dingen die jij kunt doen om nóg betere artikelen te schrijven.

Kun je wel wat hulp gebruiken met de SEO van jouw website? Ik schrijf SEO proof landingspagina’s en blogartikelen voor je. Zo krijg jij structureel meer bezoekers op je website, tel uit je winst!

Vraag nu vrijblijvend een offerte aan!

foto van Stef Schreurs in Nijmegen

Hoi! Ik ben Stef.

Zoek jij nog tips & tricks om je online marketing een boost te geven? Dan ben je hier aan het juiste adres. Deze blog is bedoeld voor ZZP’ers of MKB-ondernemers die meer uit hun online kanalen willen halen. 

Ik help je graag.

In mijn blogs probeer ik je praktische tips mee te geven, zonder al te veel lastige begrippen. Zo blijft het voor jou lekker behapbaar en voor mij makkelijk typen. Kom je er zelf niet uit? Stuur me gerust een mailtje en vraag vrijblijvend advies.