Hoe schrijf je zelf een SEO landingspagina?

door | 21 feb2022, 2022 | SEO | 0 Reacties

Met SEO landingspagina’s trek jij zoekers rechtstreeks uit Google – naar je website. Tel uit je winst! Dat betekent namelijk dat je veel meer potentiële klanten je website of webshop zullen bezoeken. In deze blog geef ik je uitleg over het schrijven van SEO-proof landingspagina’s.

Wat is een SEO landingspagina?

Misschien zeggen beide woorden je helemaal niets, geeft niet, ik leg het je graag uit. SEO staat voor Search Engine Optimization. Dat betekent dat je webpagina’s aanpast of schrijft op een manier dat ze zo hoog mogelijk scoren in de zoekresultaten (en dus zoveel mogelijk bezoekers trekken).

Een landingspagina is eigenlijk niets meer dan een pagina op je website. Net zoals je homepage, over ons of diensten pagina. Het grote verschil is echter dat je landingspagina’s zo inricht dat mensen meteen kunnen doen, of hetgeen kunnen krijgen, waar ze naar op zoek zijn.

Alright even een voorbeeldje…

Stel je zit in de tuinier-business en je werkt in de omgeving Nijmegen. Je biedt verschillende diensten aan zoals gras maaien, zaaien, bemesten en snoeien, ik noem maar even wat. Er zullen best wat mensen zijn die op Google een ‘Tuinier Nijmegen’ zoeken.

Misschien rank je daar nu wel al voor, maar hoe zit dat voor je losse diensten? Er zullen genoeg mensen zijn die alleen hun gras gemaaid willen hebben en daarom zoeken naar ‘gras laten maaien Nijmegen’.

Door te achterhalen waar potentiële klanten naar zoeken op Google kun jij gerichte landingspagina’s schrijven waarop je precies aanbiedt wat deze mensen zoeken.

Hoe maak je een SEO-proof landingspagina?

SEO kan enorm lastig zijn als jij op alle facetten tegelijk focust. Gelukkig kun je ook zonder al te veel technische kennis van SEO een prima landingspagina schrijven. Met de volgende tips schrijf je zonder al te veel moeite of theoretische kennis een SEO-proof landingspagina.

Zet je diensten uiteen

Voordat je begint met schrijven, denk eens na over de verschillende diensten die je aanbiedt. Even terug naar het ‘tuinier’ voorbeeld, voor snoeien, maaien, bemesten (ik heb geen groene vingers zoals je leest) kun je allemaal een aparte landingspagina maken. Op deze landingspagina zet je dan bijvoorbeeld wat de dienst inhoudt en (eventueel) je prijzen.

Maak je locatie duidelijk

Maak op je landingspagina duidelijk in welk gebied je opereert. Het is niet alleen handig voor je bezoekers, maar ook voor Google. Dit noemen we lokale SEO. Door je landingspagina bijvoorbeeld de titel “Tuinieren Nijmegen” te noemen weet Google dat jouw pagina interessant is voor zoekers in Nijmegen. Daarnaast helpt het ook voor zoekers die specifiek “Tuinier Nijmegen” intikken in de zoekbalk.

Wil jij weten welke zoektermen je (potentiële) klanten gebruiken in Google en hoe je geschikte termen vindt om in je tekst te gebruiken? Lees dan ook Long tail v.s. Short tail keywords!

Maak duidelijk wat er gaat gebeuren

Dat klinkt misschien niet heel duidelijk (haha) maar ik bedoel het volgende; schets op je landingspagina een situatie waarin de klant jouw product of dienst afneemt. Voor een van mijn klanten Jeroen Schlechter een verhuisbedrijf waar je ook verhuismateriaal kunt huren doen we dit met infographics ter ondersteuning. 

Duidelijk toch? Wil jij als klant een product huren, weet je precies wat je te wachten staat.

Waarom moeten klanten voor jou kiezen

Ook niet geheel onbelangrijk, benoem je USP’s (Unique Selling Points). De reden dat klanten voor jou moeten kiezen en niet voor je concurrent. Benoem bijvoorbeeld jouw jaren aan ervaring, topresultaten die je behaald hebt, je honderden tevreden reviews of je vriendelijke prijzen!

Maak het bezoekers makkelijk om klanten te worden

Elke landingspagina zou op dezelfde manier moeten eindigen. Raad eens…? Juist! (we doen even alsof je het goed had) een contactformulier of opt in formulier. Hiermee maak je het makkelijk voor bezoekers om meteen overgaan tot de actie die jij wil dat ze nemen (kopen, contact opnemen, vragen om meer info, etc.).

Je wil eigenlijk ook voorkomen dat mensen gaan rondloeren naar de rest van je website. Je hebt ze namelijk al de info gegeven waar ze naar op zoek zijn, nu moeten ze actie ondernemen, niet verder lezen!

Paar technische puntjes…

Okee, ik had beloofd het niet te technisch te houden. Toch wil ik even kort de volgende punten met je doornemen.

Vergeet je Meta description niet

Je meta description is de tekst die onder je zoekresultaat staat. Deze bedoel ik dan:

Een meta description van mijn eigen SEO landingspagina over SEO. Er staat "Search Engine Optimization" of SEO helptjouw website meer bezoekers uit Google te halen. Benieuwd hoe jouw website kan profiteren?

Je kunt hier kort wat toelichting onder je zoekresultaat geven. Benoem hier nog een keer je dienst + locatie en geef eventueel meer toelichting. Je meta description kan het beste tussen de 60 en 155 karakters zijn.

Maak gebruik van (gratis) tools!

Er zijn een heleboel SEO tools die je voor een aantal keer per dag of per 24 uur gratis kunt gebruiken. Meer dan genoeg als je een eenpitter of mkb’er bent die (nog) niet veel met SEO doet. Wil je meer over deze tools leren? Bekijk ook mijn blog over starten met SEO.

Hoe weet ik of mijn landingspagina goed is?

Tja, hoe weet je nou of je landingspagina ‘goed’ is. Laten we beginnen met de inhoud, deel je nieuwe pagina op social media, vraag feedback van familie, vrienden of collega’s en kijk wat de reacties zijn. Vraag ook vooral of alles duidelijk is, of er nog vragen onbeantwoord zijn na het lezen van je pagina, als dat het geval is zit je waarschijnlijk al aardig goed. 🙂

Wat het SEO-stukje betreft. Ik raad je aan om gebruik te maken van Google Search Console. Dit is een gratis tool van Google waarin je kunt zien hoeveel bezoekers jouw pagina uit Google haalt. Deze tool is heel gemakkelijk in gebruik en weet je resultaten op een vrij duidelijke manier weer te geven.

Je mag natuurlijk ook altijd contact met me opnemen. Ik geef je graag vrijblijvend feedback op je landingspagina!

Haal meer uit je website!

Wil jij meer uit je website halen? Met SEO kun jij structureel nieuwe bezoekers naar je website trekken. Neem een kijkje door mijn blog-pakketten of andere SEO-diensten. Daarnaast mag je altijd contact met me opnemen als je vragen hebt, of je vraag een gratis website-scan aan! Je ontvangt van mij dan gratis een document met verbeterpunten voor je website en SEO-tips.

foto van Stef Schreurs in Nijmegen

Hoi! Ik ben Stef.

Zoek jij nog tips & tricks om je online marketing een boost te geven? Dan ben je hier aan het juiste adres. Deze blog is bedoeld voor ZZP’ers of MKB-ondernemers die meer uit hun online kanalen willen halen. 

Ik help je graag.

In mijn blogs probeer ik je praktische tips mee te geven, zonder al te veel lastige begrippen. Zo blijft het voor jou lekker behapbaar en voor mij makkelijk typen. Kom je er zelf niet uit? Stuur me gerust een mailtje en vraag vrijblijvend advies.